2012-06-18
 12:23:26

Två veckor efter operationen

Japp, då har det gått exakt två veckor efter operationen. Och allt blir bara bättre och bättre. Jag har inte längre ont och tar inte verktabletter. Dock fick jag nässelutslag av antibiotikan i fredags, så jag fick en annan antibiotika som jag skall äta fram tills på tisdag. Suck. Jag har aldrig reagerat på mediciner förut, men antar att jag reagerar så starkt på dem i och med att jag inte äter lika mycket som jag gjort annars när jag ätit mediciner. 

 

Maten är fortfranade det som jag tycker är jobbigast. Visst kan jag ta av gummibanden och äta, men det gör alldeles för ont i musklerna runt om när jag tar av dem, så det är inget jag gärna gör. Så det blir till att dricka soppa ett tag till. Det är inte det att det inte är gott, för jag gillar soppa, utan det är det här med variation. Allt man äter har samma konsistens så man tappar matlusten bara efter en halv kopp med soppa. Till frukost kör jag blåbärssoppa eller nyponsoppa i ett stort glas och sen ett glas med youghurt som jag späder ut lite med mjölk för att kunna få igenom det mellan tänderna. Men som jag alltid gör så ser jag det som positivt. Jag tappar i vikt. Har snart gått ner 6 kilo!

 

Idag vad jag hos käkkirurgen på rutinkontroll. Jag pratade lite med honom om det här med att det gör så ont när jag tar av gummibanden. Det känns nästan som när man slår i armbågen och det går en sån där ilande stöt genom hela armen. Så känns det i hela min vänstra underkäke. Han sa att det är helt normal och bara positivt för då börjar känseln komma tillbaka. Det kändes så för att den nerven dras ut varje gång man ändrar på käk och muslekläget men att det kommer försvinna mer och mer.

 

Sen pratade jag även med honom om att min gom känns lös när jag sväljer eller pratar. Detta är också helt normalt och det har den varit hela tiden men att jag inte kännt det förut för att det varit så svullet och att jag inte haft så bra känsel. Tydligen så hade dem delat gommen på fyra stället för att kunna bredda och flytta upp överkäken, detta gör då att gommen blir lös. Den kommer växa tillbaka så det var inget att vara orolig för!

 

Annars tycket han att allt såg perfekt ut och att mitt bett är jätte fint! Så nu är det bara att traggla med gummibanden i 4-5 veckor till, sen börjar finliret med tänderna som skall flyttas till exakt position.

 

Känslomässigt så går det upp och ner. Ibland mår jag jätte bra och ibland så kommer tårarna och jag frågar mig själv varför jag gjort detta. Dessa känslor uppkommer oftast i samband med att jag är hungrig och skall äta min soppa medans alla andra sitter och knaprar på kyckling, klyftpotatis med tomatsallad. Kanske inte så konstigt? Just nu är jag mest sugen på pizza. kyckling och ris och räkor. Godis, cola och chips har jag faktiskt inte haft något som helst sug efter, trotts att folk runt mig har ätit det i helgen. 

 

Nu har jag tagit två kort på hur det ser ut i dag. Jag är fortfarande svullen på kinderna, näsan och vid bihålerna och lite på läpparna. Men det är betytdlig bättre än vad det var dagen efter operation.

 

 


Så här såg jag ut andra dagen efter operation. Pricken jag har i pannan är efter en spik de satte fast för att hålla allt i mitten. Tejpen tog de bort innan jag åkte hem. Svullnaden var lite värre än vad det ser ut på bilden. Men jag var ganska flitig med att använda en kylmask som man hade på ansiktet. Detta gjorde att min svullnad inte blev lite stor som dem trodde. 

 

 

Lite suddig bild men här är 3 dagen, samma dag som jag fick åka hem. Här är tejpen borta. Jag vågade ju inte röra min käke och känseln i läpparna var ju borta så att äta var ganska svårt, jag spillde och dregglade som en bebis.

 

 

Så här ser jag ut efter två veckor. Fortfarande svullen kring bihålorna, kinderna och näsan och läpparna, men betydligt mindre än dem tidigare bilderna. Känseln kommer sakta sakta tillbaka. Jag kan nu till 95% dricka utan att söla, jag dregglar sällan nu och jag får ihop mina läppar när mina käkar sitter fast i gummiband. 

 

 

En bild på hur jag ser ut i profil. 

 

 

Har inte hittat någon bild på hur jag såg ut innan. Det finns ju självklart hos kirurgen, kan kanske fråga om dem har någon bild jag kan få. 

 

Nu skall jag äta... dricka... lite, sen ta tag i tvätten!

 

//Hanna



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!