2012-07-12
 10:59:54

Odontologen

Idag var första besöket hos odontologen (dem som håller på med tandställnignen och bettet) efter operationen. Hon tyckete att jag såg väldigt annorlunda ut, på ett bra sätt! 

I och med att dem har delat på min överkäke så hade jag en delad både i överkäken. Så där satte dem i en fast båge, dock en väldigt mjuk sådan. I underkäken satte dem fast dem fästerna som lossnat och istället för att sätta en ring längst in som lossnar hela tiden, så satten dem ett specialfäste. Och så har jag ett gummiband på varje sida som skall se till så att allt inte går tillbaka. Detta är typ inget som jag märker av alls. Jag kan gapa och så med dem. Så dem sitter inte alls lika hårt som dem som håller ihop hela bettet. Tanken är också att jag skall tugga med dessa banden på, bara för att få lite motstånd i musklerna så att dme töjs ut med tiden. 

Tydligen så är det så att efter en sådan operation så sitter tänderna väldigt löst, och i och med att jag inte haft fäste som bågen kunnat löpa genom på en av tänderna så har denna sjunkit ner och öven hamnat utanför dem andra lite. Sen så var några tänder sneda i överkäken. Så detta är det som dem skall åtgärna först. Sen så är det massa små saker som skall fixas. Men hon trodde att det skulle ta ett halvår till ungefär. Men det beror även på hur snabbt allt stabiliserar sig efter att bettet är färdigt!
 
Ni som har eller har haft tandställning vet hur ont det gör att spänna. Hade nästan glömt av den smärtan, men blev påminnd av den idag. Usch, tur att det avhjälps med sömn och verktabletter.
 
Har även lite ont i själva käkleden. Har blivit så nojig med den smärtan sen kirurgen sa att dme tror att jag kan ha en sliten disk i leden. Men jag gissar på att jag har ont där nu bara för att jag gapat så länge, allt skall ju avvänjas ifrån det ihopsurrade jag haft i sex veckort. Har jag fortfarande ont efter helgen eller om det gör mer och mer ont, då får jag väl höra av mig till dem. Men går det över med sömn och tabletter så kan det nog inte vara någon fara. 
 
Ne nu skall jag nog sova en stund, sen kanske jag skall försöka få i mig lite pasta? 



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!