2012-06-14
 17:07:00

Akut in till kirurgen

Japp. Idag vid halv tre fick jag åka in till kirurgen på mediciareberget igen ganska akut. Mitt bett hade hoppat fel. Jag förklarar snart var som hände.

I morse åkte jag och mamma till kirurgen på medicinareberget. Jag skulle byta ut gummibanden som dem satte på i tisdags. Dem satte på allt och tyckte att allt såg jätte fint ut. Fick lite mer smärtstillande, så vi hämtade ut det och sen åkte vi hem. Jag kikade på tv och mös i soffan. Inget ont eller något alls. Helt plötsligt tycker jag att det känns konstigt i munnen. Så jag springer till spegeln. Då ser jag att hela underkäken har hamnat framför underkäken och och på sniskan åt vänster. Så i panik ringer jag till kirurgen och dem säger att jag får komma in på en gång. Så min underbara pappa kommer och hämtar mig från jobbet och kör mig dit. 

Tandläkaren kunder inte säga exakt vad det var som hände. Han sa att dem hade lite problem med min käkled under operationen men att dem lyckades få det bra tillslut, vår nått med disken i käken tydligen. Men i och med att det inte gjorde ont när den hamnde fel eller ens lät något, så satte han om banden på ett annat sätt och visade mig hur jag skulle sätta om dem. Så nu kan jag ta av dem och borta tänderna, Thank Lord! Jag kan även ta av dem och få i mig lite mosad mat. Fiskbullar och potatis kanske? Nam Nam!

Måste säga att jag mår bättre och bättre för varje dag. Idag har jag inte ens tagt något smärtstillande mer än två panodil på morgonen så det går bättre! Så om någon har tråkigt och vill sympatiäta bebismat med mig så är ni välkommna! Läpparna ser ut om en idominsalveburk, smörjer som en tok. Dels för att dem är så spruckna efter operationen men även för att det är ganska svårt att blöta läpparna när man inte kan öppna käkarna! 

Svullnaden går ner för varje dag och det pirrar som om att man får små elstötar genom huden på hakan, läppen och vid näsan. Antar att det är känseln som kommer tillbaka. Så fort man tar på något av dessa ställen så pirrar det ännu mera. Läskigt. Men skönt att det går åt rätt väg!

På söndag behöver jag inte äta mer antibiotika, tack gode gud, min kropp gillar verkligen inte det. Ska bli skönt att inte behvöa leva på massa piller. Skulle vara kul och se hur mycket olika mediciner man fick på sjukhuset.

Jag vet att jag fick dropp (så att man överlever utan mat, typ) konstant fram till sista dagen, fick även antibiotika in i blodet. Detta gjode så att hela armen brände nått så fruktansvärt. Men det löste dem genom att ta det långsammare och tillsamans med droppet. Det är tydligen så att kälet som antibiotikan kommer in i kan dra ihop sig, vilket gör att det känns som om att armen brinner. Men som sagt det löste sig! Sen fick jag smärtstillnade både i blodet genom kanylen, i låret som spruta, tablettfrom och som flytande. Gissar att jag fick nått för illamånde i början och lugnande vet jag att jag fick dem första dagarna på morgonen då jag nästan drabbandes av panikatacker på morgonen när jag var själv. Sen fick jag även kortison som skulle verka mot svullnaden. Detta gjorde även så att svullnaden i mitt knä som jag haft försvann! Två flugor i en smäll. När knäet i vanliga fall är svullet sprutar dem ju inte kortisonet direkt i leden, men jag har valt att inte göra det nu på ett tag, dels för att det inte vart så svullet som det brukar men även för att det gör förbaskat ont att göra det. Så det var ju toppen att det försvann med det kortisonet jag fick för svullnaden i ansiktet. 

Nu skall jag kika på lite mer tv, sen skall jag laga någon mat tror jag. 

//Hanna




KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!